10 СС

Колись, ще за часiв запеклої боротьби з “тлетворним впливом Заходу”, з однiєї молодiжної газети довелося дiзнатися про iснування групи з дивною назвою 10 СС. У зв’язку з тим, що iноземнi назви подавалися шляхом транслiтерацiї, можна було зробити висновок, що в оригiналi група називалася 10 SS. Iнше iнформацiйне джерело дало необхiдне пояснення: 10 СС — це не бiльшi не менш, нiж “Десята дивiзiя СС”. Словом, “кiно i нiмцi”.

Цiкаво, а як можна було б пояснити той факт, що до складу 10 СС, так само, як i до складу iншої “хвашистської” команди KISS, входили особи єврейської нацiональностi? Як тут не пригадати слова героя вiдомої кiнострiчки: “Ну, вы, мужики, блин, даете!”

Непозбавленi почуття гумору англiйцi про особливостi рiдної мови кажуть так: “Пишемо Манчестер, читаємо — Лiверпуль.” Порiвнюючи музичнi досягнення двох мiст, можна зробити висновок, що Лiверпулю пощастило бiльше: саме тут з’явилися на свiт BEATLES i народився Mercy Beat. Але Манчестер також не стояв в сторонi вiд бурхливого музичного процесу,

склавши гiдну конкуренцiю своєму сусiдовi: такi вiдомi манчестерськi команди як HOLLIES, HERMAN’S HERMITS i FREDDIE AND THE DREAMERS виступали в перших рядах пiд час “Британського вторгнення” в Америку в серединi 60-х рокiв. Пiзнiше з цим мiстом була пов’язана творчiсть таких культових груп, як FALL, JOY DIVISION, SMITHS, HAPPY MONDAYS, STONE ROSES i CHARLATANS. З Манчестера також i найвiдомiшi виконавцi соул SIMPLY RED i “танцюючi хлоп’ята” TAKE THAT.

Грема Гулдмена, Ерiка Стюарта, Кевiна Годлi i Лола Крiма по аналогiї з BEATLES можна назвати “манчестерською четвiркою”. Всi вони народилися i виросли в Манчестерi i були справжнiми ветеранами мiсцевої музичної сцени.

Грем Гулдмен (народився 10 травня 1946 р.), починаючи з 1963 р. грав на гiтарi i басу в групах HIGH SPOTS, CREVATTES, PLANETS i, нарештi, WHIRLWIND, а пiсля розпуску останньої створив власну команду MOCKINGBIRDS. Не менш активно вiн займався написанням пiсень для iнших виконавцiв: YARDBIRDS (їх всесвiтньовiдомий хiт “For Your Love ” належить перу Гулдмена), HOLLIES, HERMAN’S HERMITS i Джефа Бека. Вiн також видав три сольних сингли i альбом “The Graham Gouldman Thing” (1968).

Ерiк Стюарт (народився 20 сiчня 1945 р.) починав як гiтарист JERRY LEE AND THE STAGGERLEES, потiм входив до складу MINDBENDERS (в 1966 р. група досягла успiху своїм супер-хiтом “A Groovy Kind Of Love”). В 1968 р. до MINDBENDERS ненадовго приєднався Гулдмен, який ще до того спiвпрацював з ними як композитор. Пiсля розпаду групи наприкiнцi року Стюарт за власнi кошти придбав манчестерську студiю звукозапису Inter, яку переiменував в Strawberry Studios — на честь “Strawberry Fields Forever”, свого улюбленого твору з репертуару BEATLES.

Кевiн Годлi (народився 7 жовтня 1945 р.) i Лол (справжнє iм’я Лоренс) Крiм (народився 19 вересня 1947 р.) вивчали графiчний дизайн в Манчестерському художньому коледжi, у вiльний час граючи в групi SABRES. Пiсля її розформування Годлi на деякий час посiв мiсце за ударною установкою в вищезгаданiй командi Гулдмена MOCKINGBIRDS. Закiнчивши коледж, Годлi i Крiм працювали дизайнерами в книжковому видавництвi Pan Books, а коли обох знов потягнуло до музики, створили дует пiд назвою FRABJOY AND RUNCIBLE. В вереснi 1969 р. вiдбувся запис їхнього дебютного синглу, в якому брали участь Гулдмен i Стюарт — це був перший раз, коли всi четверо зiбралися разом.

Згодом Гулдмена, що вже мав певний досвiд в написаннi хiтових пiсень, запросив до спiвпрацi нью-йоркський продюсерський тандем Казенац-Кац, який спецiалiзувався на так званiй музицi bubble gum. В свою чергу Гулдмен залучив до роботи своїх колег i вони видали “на гора” цiлу низку бабл-гамових пiсень.

Заробивши на “жувальнiй гумцi” непоганi грошi, музиканти переобладнують Strawberry Studios. Пiд час перевiрки можливостей нової апаратури Стюарт, Годлi i Крiм заради жарту записали насичену потужними африканськими ритмами композицiю “Neanderthal Man”. Назвавши свiй новий проект HOTLEGS, вони видали її на синглi, який несподiвано став сенсацiєю на музичному ринку Британiї влiтку 1970 р., сягнувши другого мiсця нацiонального чарту. Але змiцнити успiх не вдалося, i музиканти знов повертаються до сесiйної роботи, записуючись з рiзними виконавцями, серед яких, наприклад, був вiдомий американський спiвак Нiл Седака.

В липнi 1972 р. композитор Джонатан Кiнг, який був у дружнiх стосунках iз Стюартом, запропонував четвiрцi контракт зi своїм щойно створеним лейблом UK Records. Саме Кiнг вигадав назву 10 СС. (Протягом рокiв вважалося, що вона походить з галузi фiзiологiї людини; вiдомо, що середнiй об’єм чоловiчої сперми пiд час еякуляцiї складає 9 см3; додавши ще один “кубiк”, Кiнг хотiв пiдкреслити, що хлопцi були вище середнього рiвня. Але в своєму iнтерв’ю 1993 р. Гулдмен подав iншу версiю, повiдомивши, що число 10 i лiтери СС привидiлися Кiнгу увi снi).

Як це було насправдi, ми вже не дiзнаємося, але не можна заперечувати лише того факту, що з музичною “потенцiєю” у 10 СС було все гаразд. Вже восени 1972 р. перший сингл “Donna”, гарненька пародiя на сентиментальнi пiсеньки 50-х рокiв посiв друге мiсце чарту, а влiтку 1973 пiсня “Rubber Bullets” вийшла вже на перше, незважаючи на недостатню розкрутку на радiостанцiях (патрiотично настроєнi англiйськi дi-джеї неохоче передавали пiсню, в якiй вiдкрито натякалося на використання британською полiцiєю гумових куль у Пiвнiчнiй Iрландii).

Перша платiвка пiд назвою 10 СС також отримала позитивнi рецензiї критикiв. На початку 1974 р. група розпочинає свiй перший американський тур, який невдовзi було припинено через хворобу Годлi. Восени побачив свiт другий альбом “Sheet Music”, переконавши всiх, що музиканти не тiльки досконало володiють iнструментами ( всi вони були мультi-iнструменталiстами), але й мають добре почуття гумору, торкаючись в своїх пiснях таких незвичайних тем як вудуiзм (”Voodoo”).

В 1975 р. 10 СС пiдписують з концерном Phonogram контракт на суму бiльш нiж мiльйон доларiв i видають альбом “The Original Soundtrack”, найуспiшнiший з усього доробку групи. З нього походить чудова балада “I’m Not In Love”, їх найвiдомiший твiр. (Цiкаво, що при запису цiєї пiснi було використано аж 256 голосових трекiв).

“I’m Not In Love” потрапила на першу сходинку британського чарту i другу американського, поступившись лише новим хiтам EAGLES i BEE GEES. Вона й досi вважається однiєю з найпопулярнiших пiсень на FM-станцiях всього свiту i обов’язково входить до численних збiрок типу “Best Love Songs”.

Наприкiнцi року музиканти пiдготували ще один альбом “How Dare You”, який мiстив наступнi хiти: “Art For Art’s Sake” та “I’m Mandy Fly Me”. Здавалося, 10 СС перебували на пiку комерцiйного успiху, але в листопадi 1976 р. Годлi i Крiм повiдомили, що залишають групу. Цього разу не було банальних виправдувань про “творчi розбiжностi, якi мали мiсце серед членiв групи”. Свiй вихiд з 10 СС вони пояснювали бажанням попрацювати над вдосконаленням розробленого ними гiтарного пристрою, який отримав назву “Gizmo”.

За словами Крiма, вiн мав можливiсть iмiтувати оркестрове звучання i був революцiйним винаходом в галузi виробництва музичних iнструментiв. (Щоправда, широко розрекламований Gizmo так i не виправдав себе).

Наступний альбом “Deceptive Bends” (1977) Гулдмен i Стюарт записували удвох. (Пiд час концертних виступiв їм допомагав драмер Пол Берджесс). Платiвка виявилася не гiршою за попереднi — сингл “Things We Do For Love” потрапив у Top 10 по обидва боки Атлантики. Здавалось, нiби вiдсутностi Годлi i Крiма нiхто не помiтив. Потiм склад групи було пiдсилено, головним чином заради концертних виступiв: до нього ввiйшли Стюарт Тош — ударнi, Рiк Фенн — гiтара i Тонi О’Моллi — клавiшнi. З цими музикантами був записаний подвiйний живий альбом “Live And Let Live”; потiм до 10 СС приєднався ще один клавiшник, Данкен Маккей(вiдомий музикант, який багато рокiв провiв у складi групи Стiва Харлi COCKNEY REBEL).

В 1978 р. вийшов альбом “Bloody Tourists”, а стилiзована пiд реггей композицiя “Dreadlock Holiday” стала для групи третiм британським хiтом №1.

В сiчнi 1979 р. Стюарт потрапив у серйозну автомобiльну катастрофу, внаслiдок якої був деякий час прикутий до лiжка.

Альбом 1980 року “Look Hear?” виявився вiдверто слабким, а наступний, “Ten Out Of 10″ (1981), взагалi не потрапив в чарти — це був уже повний комерцiйний нокаут.

В 1983 р., пiсля виходу ще одного “провального” альбому “Windows In The Jungle”, група пiд назвою 10 СС пiсля одинадцяти рокiв свого iснування “наказала довго жити”.

Але Гулдмен i Cтюарт не дуже сумували з цього приводу, бо давно вже займалися справами “на сторонi”.

Стюарт продюсував групу SAD CAFE iз солiстом Полом Янгом (зараз MIKE AND THE MECHANICS), написав музику до французької кiнострiчки “Girls” i видав свiй перший сольний альбом “Frootsy Rooties” (1982). Його запросив до спiвпрацi сам маестро Пол Маккартнi (Стюарт брав участь в запису “Tug Of War” та “Pipes Of Peace).

Гулдмен написав музику до повнометражного мультфiльму “Animalympics” (1980), потiм зайнявся продюсерством. Серед його клiєнтiв були популярний на початку 70-х iрландський спiвак Гiлберт О’Саллiвен i американськi панк-рокери RAMONES. В серединi 80-х разом з американським спiваком Ендрю Голдом Гулдмен створив дует COMMON KNOLEDGE, який пiзнiше отримав назву WAX. Дует випустив три альбоми, найвiдомiший з них — “American English” (1987).

Ну а що сталося з iншою половиною 10 СС, Годлi i Крiмом? В 1977 р. вони дебютували потрiйним альбомом “Consequences”, де вперше використали вже згаданий Gizmo. Потiм вони записали ще шiсть альбомiв, жоден з котрих не мав великого успiху, головним чином через те, що їхня музика була некомерцiйною i скорiш експериментальною. В 1981 р. Годлi i Крiм вперше i востаннє потрапили в чарти з хiтом “Under Your Thumb”.

Тут слiд пригадати, що обидва колись вiдвiдували художнiй коледж, отже, отриманi там знання пiшли їм на користь. Годлi i Крiм одними з перших побачили великi потенцiйнi можливостi вiдео i у 80-тих роках стали чи не найвiдомiшими в свiтi клiпмейкерами. Вони виступили режисерами вiдеоклiпiв багатьох вiдомих виконавцiв: DURAN DURAN (пам’ятаєте скандальний клiп “Girls On Films”, див. №9-10′97), POLICE (”Every Breath You Take”), FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD (”Relax” i “Two Tribes”). За клiп до композицiї Хербi Хенкока “Rockit” Годлi i Крiм отримали п’ять(!) вищих нагород MTV.

Годлi i Крiм пiдтримують добрi стосунки зi своїми колишнiми колегами Гулдменом i Стюартом, про що говорить навiть такий факт: в 1987 р. з’явилась збiрка “The Changing Faces Of 10 СС And Godley And Creme”. (Важко уявити, щоб таку збiрку видали PINK FLOYD i Роджер Уотерс, або GENESIS i Пiтер Гебрiел.)

В 1991 р. Гулдмен i Стюарт вирiшують реанiмувати 10 СС i записують альбом “Meanwhile”, свiй внесок до якого зробили Годлi i Крiм. В 1995 р. вийшов “Mirror Mirror” з акустичною версiєю “I’m Not In Love”, остання на сьогоднiшнiй день робота 10 СС (читай: Гулдмена-Стюарта).

Ми вже якось звикли до того, що рок-зiрки чи не обов’язково утворюють бiйки на концертах, пiд час п’яних дебошiв трощать готельнi номери, лiкуються вiд наркотичної залежностi, гвалтують неповнолiтнiх, вчиняють один одному судовi позиви на астрономiчнi суми i активно ухиляються вiд сплати податкiв. На жаль, всi цi “подвиги” вже давно вважаються нормою в свiтi шоу-бiзнесу.

Цiкаво, що за свою досить довгу музичну кар’єру нiхто з учасникiв 10 СС жодного разу не потрапляв на сторiнки скандальної хронiки. “Щось тут не так”, — подумають деякi. Але я вважаю, що нiчого дивного в цьому немає, бо вони робили те, що й повиннi робити музиканти — творити музику.

© Неофициальный сайт ЛНМА им. Лысенко
email администратора сайта andsale@hotmail.com